vrijdag 26 februari 2010

Sommenkampioen

Eén van de grote uitdagingen in het maken van rekenspelletjes is het blijven boeien van het oefenende kind. En laat een highscore lijst daar nou een uitstekend middel toe zijn! Enerzijds stimuleert het het kind om zijn score te verbeteren en dus te blijven oefenen. Anderzijds is daar de drang van competitiviteit, van het beter willen zijn dan een ander en zelfs het bereiken van het kampioenschap namelijk het beste zijn van iedereen... Hoewel er wel van alles is aan te merken op met name de grafische vormgeving van Sommenkampioen kan de maker complimenten in ontvangst nemen dat hij als één van de weinige makers van rekenspelletjes het aspect van de highscore lijst goed heeft weten toe te passen:
Sommenkampioen
Je krijgt vijftien sommen in de categorie 'optellen en aftrekken tot 100'. Er lijkt geen wisselende moeilijkheidsgraad in de selectie van sommen te zijn gemaakt. Zodra het spel start loopt er een stopwatch mee. De stopwatch stopt zodra er vijftien opgaven goed zijn beantwoord en die tijd bepaalt je score. Bij het geven van een fout antwoord krijg je een paar strafseconden want staat het scherm even stil bij het goede antwoord.
Leerpsychologisch en qua ontwerp is er misschien wel het een en ander op dit spel aan te merken, maar... het is in ieder geval wel leuk om te spelen! Ook aan de opgaven in de highscore lijst en de snelle scores daar zie je dat veel kinderen het vaak gespeeld hebben. En dat 'leuk zijn' dat lijkt voor n'import-pas quelle spel toch een wezenlijke eigenschap die toch nog verbazingwekkend vaak uit het oog verloren wordt...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten